Itävallan Grazissa on meneillään aurinkokaukolämpöön soveltuvien aurinkokeräimien testaus, jonka lopullisena tavoitteena on toteuttaa 500.000m2 aurinkokeräinkenttä tukemaan kaupungin kaukolämpöverkkoa. Viimeisen 7 vuoden aikana on tutkittu aurinkokeräimien soveltuvuutta kaukolämpöverkossa ja nyt on julkistettu tuloksia uuden sukupolven aurinkokeräimien tehosta.

2.500m2 aurinkokeräinkentälle on asennettu 5 eri keräinvalmistajan aurinkokeräimiä, joiden toimintaa seurataan ja mitataan tulevaa aurinkokaukolämpölaitosta varten. Mukana myös Aurinkoteknillisen yhdistyksen yritysjäsen Savosolar Oy.

Nyt julkistetun tuloksen mukaan, aurinkokeräinkentän vuosituotoksi on mitattu 489kWh/m2, jota voidaan pitää erinomaisena tuloksena.

Testin tulokset todistaa, että aurinkokeräimien suorituskyky täysin toimiva jopa korkeiden lämpötilojen kaukolämpöverkoissa.”  kertoo hanketta vetävä S.O.L.I.D:n Christian Holter.

Lähde: Solar Thermal World